“Cadavre Exquis”
Udstillingens titel refererer til en selskabsleg, som blev praktiseret af surrealistiske kunstnere. Selskabslegen gik ud på at deltagerne skiftedes til at skrive et ord uden at kende til det foregående. Det første forsøg i 1925 førte til sætningen “Le cadavre exquis boira le vin nouveau” (det udsøgte lig vil drikke den nye vin). Man praktiserede også disse tilfældighedsprincipper igennem tegninger – det vi idag kender som “foldetegninger”. En proces hvoraf der fremkommer absurde, fragmenterede fortællinger.
Udstillingen er inspireret af denne praksis, samt de fortællinger og fornemmelser der opstår i nattelivet, hvor man opfanger brudstykker af situationer og personer.
Gitte Bach viser på Byens Kro en række “tegninger” af fragmenterede menneskekroppe, ansigter og kropsdele sat sammen på absurd og ukurant vis. Hun blander tegningen med objekter af stof.
Gitte Bach arbejder bredt med tegning og collage. Dobbelthed er et kodeord for hendes kunstneriske arbejde. Gennemgående kompositoriske træk er samspillet og modsætningen mellem det abstrakte og det figurative og mellem det grove og det sirlige.